Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

Incasso in de ban na fraude

Geplaatst op: 10-06-2019, 16:42:13

Dienstverleners stappen over op het sturen van ’tikkies’

Handig voor de consument, maar een groeiende ergernis voor dienstverleners. Het zelf terug kunnen boeken van automatische incasso’s. Steeds meer energie-, telecom- en verhuurbedrijven stappen hierdoor over op betaalverzoeken. Die kun je namelijk niet terugboeken.

Niet betaald, niet rijden. Bij autoverhuurbedrijf ConnectCar slapen ze met behoorlijk minder zorgen sinds het probleem van teruggeboekte betalingen is verdwenen. „Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken: sinds wij zijn overgestapt op betaalverzoeken via iDeal hebben wij geen problemen meer met debiteuren”, zegt algemeen directeur Hemmie Kerklingh. Voorheen verloor ConnectCar jaarlijks €15.000 aan omzet door onterecht teruggeboekte automatische incasso’s.

Om de ergernis onder consumenten over onterechte automatische incasso’s, maakten banken het mogelijk om dit geld binnen acht weken zelf terug te kunnen boeken. Dit zogenoemde storneren blijkt echter ook een keerzijde te hebben. Met name dienstverleners, zoals energie-, telecom- en verhuurbedrijven, kampen met een significant aantal klanten die automatische incasso’s terugboeken.

Het misbruik van storneren wordt bevestigd door Huub Sparnaay, directeur van betalingsverwerker Alphacomm. Soms gaat het om mensen die de factuur storneren omdat zij even krap bij kas zitten, maar veel vaker zijn het criminele bendes, legt Sparnaay uit. Zijn onderneming helpt onder andere telecom- en energiebedrijven zoals Oxxio en Eneco bij het ’borgen’ van hun betalingen. „We onderscheiden daarbij ’vriendelijke’ en ’criminele’ fraude”, aldus Sparnaay. „De eerste groep wíl de rekening wel betalen, maar kán dat door omstandigheden even niet. De tweede groep is überhaupt niet van plan om te betalen.”

Betaalverzoek

Dat ontdekte ConnectCar ook. „Je zag klanten die uit protest over een kleinigheid de hele maandbetaling blokkeerden”, zegt Kerklingh. En dus schakelde het bedrijf over op vooraf betalen via volledig geautomatiseerde betaalverzoeken in de app van ConnectCar via internetbank Bunq. Minder klandizie heeft het volgens Kerklingh niet opgeleverd: „Mensen die vooraf niet willen betalen, doen daar achteraf ook moeilijk over. Nu zijn alle facturen razendsnel betaald.”

Hoewel Betaalvereniging Nederland geen cijfers heeft over het gebruik van storneren, herkent de organisatie de keerzijde. Een woordvoerder benadrukt dat de mogelijkheid om een automatische incasso van een geleverde dienst niets afdoet aan de betaalverplichting die de klant heeft. Om misbruik tegen te gaan, zetten steeds meer bedrijven administratieve boetes in voor onterecht teruggedraaide incasso’s.

Bron: bijdrage van Ruben Eg en Bart Mos van 9 juni 2019 op www.dft.nl

Ga terug naar de vorige pagina